گیگاهرتز واحد اندازه گیری فرکانس است.

گیگاهرتز مخفف Gigaherzio" " است که با ترکیب پسوند Giga ، که ارزش 109 (میلیارد) را ، با  هر عبارت هرتز اضافه می کند ، تشکیل شده است. یک اندازه گیری فرکانس ، که  توسط فیزیکدان H.R هرتز اختراع شده است.

شما می توانید ghz را به راحتی با استفاده از این لینک به هرتز تبدیل کنید

هرتز دقیقاً چیست؟

نتیجتاً ، یک گیگاهرتز برابر با یک میلیارد هرتز است. اما خود هرتز دقیقاً چیست؟ همانطور که نشان دادیم دستگاهی است که برای محاسبه فرکانس امواج رادیویی و الکترومغناطیسی در تئوری ساخته شده است.

هرچه فرکانس یک موج بیشتر باشد ، درواقع هرچه هرتز بیشتر باشد ، انرژی بیشتری نیز دارد و بنابراین سریعتر حرکت می کند. هرتز واحد اندازه گیری مدت زمانی است که طول می کشد تا یک موج دوره خود را تکرار کند. در نتیجه ، هرتز ، موارد مربوط به چرخه در ثانیه را هر چند وقت یکبار شبیه سازی می کند.

اصول گیگاهرتز

اوایل کامپیوترها فقط می توانستند 2 یا 3 عملیات را در ثانیه پردازش کنند ، اما با ارتقاء آنها ، سرعت آنها به طور تصاعدی افزایش یافته است. کیلوهرتز اولین واحد اندازه گیری رایانه های شخصی بود.

ظهور پردازنده های x86 (286 ، 386 و 486) و پنتیوم با معرفی سرعت پردازنده های ده ها و حتی صدها مگا هرتز ،  انقلابی در صنعت ایجاد کرد. امروزه متداول ترین سرعت چندین گیگا هرتز، با چندین هسته است که بطور همزمان کار می کنند.

طبیعتاً هرچه تعداد هرتز بیشتر باشد ، دستگاه سریعتر می تواند دستورالعمل ها را پردازش کند. بسیاری از عوامل دیگر ، ممکن است بر این سرعت تأثیر بگذارد. اگر اکثر قطعات کند باشند ، داشتن دستگاهی با گیگا هرتز بالاتر کمکی نمی کند.

به همین دلیل تمرکز ما بر روی بهبود کارایی کلی است نه فقط افزایش گیگا هرتز پردازنده. این پارامتر اولیه بیشتر برای ارزیابی سرعت رایانه استفاده می شد.

موارد استفاده از گیگا هرتز

سایر عناصر رایانه ای مانند RAM ، پردازنده های کوچک ، حافظه پنهان و غیره در گیگا هرتز محاسبه می شوند. به همین ترتیب ، هنگام کار با فرکانس بالا یا ارتباط از راه دور ،  ما اغلب از عبارت گیگا هرتز استفاده می کنیم.

از آنجایی که دستگاههایی که در فرکانسهای بالاتر از 1 گیگا هرتز کار می کنند ، مانند وای فای ، بلوتوث ، GPS ، رادیو کنترل و غیره ، هر کدام بسته به امواج گیگا هرتز ساطع شده ، دارای فرکانس خاصی هستند ،  هر دستگاه دارای فرکانس خاصی است که از آن برای کار خود استفاده خواهد کرد.

پهنای باند 2.4 و 5 گیگاهرتزی برای شبکه های وای فای استفاده می شود. در اکثر کشورها ، اینها باند فرکانس رادیویی هستند که در دسترس مخاطبان عمومی قرار می گیرد (البته ، غیر قانونی).  

پهنای باند وای فای 2.4 گیگاهرتزی از 2.412 تا 2.472 گیگاهرتز در کمترین و 2.472 گیگاهرتزی در بیشترین فرکانس نظم داده می شوند (با یک باند اضافی که از پشتیبانی محدود در کشور ژاپن برخوردار است).

هر دو شبکه وای فای 2.4 گیگاهرتزی ، از 802.11 بیتی  تا جدیدترین 802.11ac  ، از  پهنای باند سیگنالی یکسان استفاده می کنند و با یکدیگر سازگار هستند.

وای فای با استفاده از آنتن های 5 گیگاهرتزی با 802.11 a شروع به کار کرد ، اما هنوز تا 802.11 a بیشتر نشده بود که به طور گسترده ای در خانه ها مورد استفاده قرار گرفت. پهنای باند وای فای 5 گیگاهرتزی از 5.170 تا 5.825 گیگاهرتز سرعت دارد و باند های کم تر فقط در کشور ژاپن موجود است.

برای اطلاعات بیشتر :

https://www.calculatorology.com/ghz-to-hz-conversion/