چسب ۱۲۳ چگونه کار می کند؟

چسب سیانواکریلات که آن را با نام هایی نظیر چسب فوری و ۱۲۳ هم در ایران می شناسیم، توسط تولید کنندگان مختلفی در ایران تولید می شود. با اینکه کیفیت دستگاه های به کار رفته در خط تولید این محصولات، مواد اولیه و دانش تخصص افرادی که در یک مجموعه فعالیت می کنند بر روی کیفیت محصول نهایی تاثیر گذار است، اما با این وجود این چسب ها با یک روند نسبتا ثابتی تولید می شوند و کار می کنند

به عنوان مثال ممکن است چسب ۱۲۳ سناباند با چسب ۱۲۳ میترال در برخی جزئیات تفاوت داشته باشند. اما در صورتی که شما برای کار خود یک بار از چسب سناباند و بار دیگر از چسب میترال استفاده کنید، مشاهده خواهید کرد که نتایج بسیار شبیه به هم هستند.

 

چسب فوری

 

چند راهکار ساده برای سرعت بخشیدن به خشک شدن چسب ۱۲۳

یکی از مواردی که در کار کردن با چسب ها اهمیت دارد، سرعت خشک شدن آنها است. بعضی مواقع شما نیاز دارید که قطعاتی که به هم متصل می کنید با سرعت بیشتری خشک شود تا کارتان جلو بیفتد.

با وجود اینکه چسب های ۱۲۳ با سرعت بالایی خشک می شوند، اما جنس قطعاتی که قرار است به هم بچسبانید هم در زمان چسبیدن و سفت شدن تاثیر زیادی دارد. برای مثال اینکه بخواهید از این چسب برای اتصال چوب استفاده کنید یا بخواهید قطعات فلزی را به هم بچسبانید در سرعت خشک شدن تاثیرگذار است.

چسب ۱۲۳ به حرارت حساس است

یکی موضوع مهم در مورد چسب فوری یا ۱۲۳ که بسیاری از افراد آن را نمی دانند این است که این چسب ها به حرارت حساس هستند. اگر مقداری هوای گرم را به نقطه اتصال سطوح اعمال کنید، مسلما سرعت خشک شدن بیشتر از حالت عادی خواهد بود و دو قطعه ای که قصد اتصال آنها را دارید با سرعت بیشتری سفت و خشک می شوند.

برای این کار می توانید از یک سشوار استفاده کنید. سشوار را بر روی حرارت متوسط یا کم قرار دهید و آن را به سمت نقطه اتصال بگیرید. خواهید دید که سرعت خشک شدن چسب بسیار افزایش خواهد یافت.

 

چسب ۱۲۳ به جریان هوا نیاز دارد تا درست عمل کند

شما می توانید از یک فن برای فرستادن جریان هوا به سمت نقطه اتصال دو قطعه استفاده کنید. زمانی که اکسیژن را به سمت نقطه اتصال هدایت می کنید، باعث می شود که چسب شما با سرعت بسیار بیشتری خشک شود.

اینها ترفند های علمی ساده ای هستند که با استفاده از آنها می توانید به سادگی باعث افزایش سرعت خشک شدن چسب سیانواکریلات نسبت به شرایط طبیعی شوید. شما می توانید برای این کار از یک فن تهویه یا هر دستگاه دیگری استفاده کنید که به سادگی می تواند هوا را در اطراف محلی که شما کار می کنید به طور یکسان و منظم به گردش در آورد.

اگر از مقدار زیادی چسب برای اتصال تعداد زیادی قطعه یا برای اتصال قطعات بزرگ استفاده می کنید، باید اطمینان حاصل کنید که از تهویه های مناسب برای محل کارتان استفاده کرده باشید.

چسب یک دو سه

چسب های ۱۲۳ دارای مقدار کمی از ترکیبات سمی هستند که می تواند استفاده بیش از حد از این چسب در فضا های بسته و بدون تهویه مناسب را برای انسان خطرناک کند. تهویه درست شما را از بیماری های احتمالی و استشمام بوی نامطبوع این چسب قدرتمند در امان نگه می دارد.

محکم گرفتن و فشار دادن

شما می توانید دو قطعه ای که قرار است به هم بچسبانید را پس از ریختن چسب ۱۲۳ بر روی سطح آنها، با قدرت فشار دهید. این کار باعث می شود که دو قطعه به خوبی و با سرعت بیشتری به یک دیگر متصل شوند.

نکته مهم در اینجا این است که وقتی شما این دو قطعه را محکم بر روی یک دیگر فشار می دهید، قطعات کمتر می توانند در مرحله ای که چسب در حال خشک شدن است تکان بخورند که باعث می شود چسب بهتر بتواند در نقاط اتصال عمل کند.

با استفاده از این ترفند علاوه بر اینکه زمان خشک شدن کاهش می یابد، در عین حال اتصال قوی تری شکل خواهد گرفت که برای باز کردن آن قطعا نیاز به استون و سایر ریموور های چسب خواهید داشت.